Olen kai jo vanha ja väsynyt, joten en enää näe tarpeelliseksi kirjoittaa kahteen blogiin, joten Kallan kuvernööri on nyt sitten haudattu. Sitähän se sitten tietysti merkitsee, että Pitkärannan Paroni saa uusia lukijoita ja samalla tämä sisältö hieman muuttuu. En enää kirjoita pelkästään karjalaisia kiinnostavia aiheita, vaan hieman laajemminkin mielipiteitäni.
Vaikka en kuulukaan mihinkään poliittiseen järjestöön, olen
kyllä edelleen politiikasta kiinnostunut, joten älkää nyt kauheasti ihmetelkö,
jos jotain siihen suuntaankin kirjoittelen. Olen ehkä yksi viimeisistä
syntyperäisistä karjalaisista, joten karjalaisuutta haluan pitää edelleen
esillä ja se tulee olemaan eräs teemani. Politiikkaan jouduin juuri siitä syystä,
että ihailin Veikko Vennamon kykyä sijoittaa meidät sodanjälkeiset pakolaiset. Pakolainenhan
Veikko oli itsekin, eikä se miksikään historiaa vääristelemällä muutu. Kyllä me
ryssää pakoon lähdimme ja aiheutimme monin verroin suuremman ongelman kuin
nykyinen pieni porukka, joka ei juurikaan eroa kohtuullisen urheilukilpailun
yleisömäärästä. Perussuomalaiset ei toki ole SMP, mutta tuon puolueen
perillisenähän sitä on pidetty. Luulen, että Veikko kääntyisi haudassaan, jos
kuulisi, että puolueen nykyinen puheenjohtaja on tuomittu rikollinen ja että
puolueesta systemaattisesti on pyritty erottamaan nuo vanhemman polven
ideologiset perussuomaiset. Kyllä se kerta kaikkiaan on niin, että rasismi ei
kuulu sivistykseen ja tuo rikollisten johtama porukka on todella rasistista,
käyttäkööt he itsestään mitä nimitystä tahansa. Olikohan se nummisuutarin Esko
joka vertasi vihaisuuttaan rakkikoiraan? Sanon siis itsekin, rasismille minä
olen vihainen kuin rakkikoira.
Kaipa minun taustani näkyvät kirjoituksissani yleensä, mutta
ihan vapaasti saatte olla myös toista mieltä. En minä teitä sen takia
polttouuniin työnnä. Koetan nyt kuitenkin penkoa enemmänkin Karjalan ja
syntymäpaikkani Pitkärannan historiaa. Voi olla, että väläyttelen myös joitakin
kuulemiani kertomuksia pakomatkasta, joissa ei takuulla ollut kyse
evakuoinnista.
Nykypakolaisiin minun on helppo samaistua, kun muistelen sitä
nimittelyä, jota vielä kauan sotien jälkeenkin sain kuulla. Olin ryssän lapsi,
vaikka isäni oli kahdesti haavoittunut sotainvalidi ja varmasti suomalaisempi
kuin moni Suomen ruotsalainen. Nuo ajat ovat onneksi jo taakse jäänyttä elämää,
mutta yhä vielä oman kotiseurakunnan kirkkoakin kuulen joskus sanottavan
”ryssän kirkoksi”.
Kaikki tämä on tehnyt minusta suvakin, ja asetun voimakkaasti
puolustamaan nykyisiä pakolaisia, ja vastustan ”rötösherrojen” nimittämistä
minkäänlaisille jakkaroille.
On se vaan niin, että rikos on aina vaan rikos, eikä se
koskaan vanhene. Se, että syyteoikeus vanhenee, ei tee tekoa tekemättömäksi. Ei
myöskään se, että tuomio on kärsitty. ”Ainoastaan tekemiemme tekojen vilpitön
katuminen luo sen lujan kalliopohjan, jolle uusi elämä voi rakentua.” Katumus
sisältää myös konkreettisia tekoja asian osoittamiseksi.
Olisikohan liikaa vaadittu, jos ajattelisimme vaikka, että
Jussi Halla-aho pyytäisi anteeksi loukkaamiltaan ihmisiltä ja pyrkisi parhaansa
mukaan avustamaan heidän kotouttamisessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti