Ajan muotisanaksi on muodostunut sana ”vihapuhe”. Sanan nykyaikaisuus johtunee tietotekniikasta ja lähes kaikkien ihmisten tuntemasta ”somesta”, jossa kaikilla on mahdollisuus lausua ajatuksiaan ja joita sitten lähes kaikki voivat seurata. Syntyy vaikutelma, että vihapuhe olisi jotenkin yleistynyt.
Niin kauan kuin ihmiskunta on ollut olemassa, niin kauan on
kuitenkin ollut myös vihapuhetta, jonka uhrit yleensä ovat täysin syyttömiä
noihin puheisiin. Vihapuheiden uhreiksi valikoituvat useimmiten jotenkin uudet
tulokkaat, joko tavallista paremmin menestyneet ihmiset tai jotenkin, jotka
eivät yksinkertaisesti pysty puolustautumaan ”somettajia” vastaan.
Minä ”ryssän lapsi” voin hyvin muistaa nuo lapsuuden aikaiset
solvaukset. En ollenkaan voinut ymmärtää tuota nimitystä, sillä juuri ryssäähän
me olimme joutuneet pakenemaan tänne Kanta-Suomeen. Enpä usko, että tänne
olisimme tulleet paremman elämän tai sosiaalisten apujen takia. Varmaan
sellaiseenkin jotkut joutuivat turvautumaan, mutta useimmat kai kuitenkin
halusivat itse tienata oman elantonsa. Lasten suusta nuo herjat useimmiten
kuulin, mutta oletettavaa on, että ne olivat vain kopioita aikuisten puheista. Nimittelyn
lisäksi vihapuhetta oli myös juoruiksi kutsuttujen tarinoiden sepittelyt,
joiden avulla yritettiin tehdä tuo vihapuhe jotenkin oikeutetuksi.
Osaan siis hyvin samaistua tämän päivän pakolaisiin, joiden
kokemukset mitä suurimmassa määrin vastaavat meidän Karjalan pakolaisten
kokemuksia. Erona lienee vain se, että useimmat meistä eivät joutuneet
ylittämään valtakuntien rajoja eikä meillä ollut kielitaito-ongelmia. Toki
kieltämme hieman ihmeteltiin ja jopa mollattiinkin, mutta se oli kuitenkin
pääpiirteittäin ymmärrettävää.
Ei ole siis ihme, että minusta on tullut ns. ”suvakki”. Meitä
Karjalan pakolaisia ei enää kovin monia ole jäljellä, ja sodan jälkeiset
sukupolvet ovatkin alkaneet vesittämään koko silloista pakolaistulvaa
väittämällä, että pakolaisia ei ollut, ja jos olikin, niin ei kyse ollut
pakolaisista vaan kaikki olivat evakkoja. No, olihan meitä pakolaisia, mutta en
tästä halua väitellä. Kyse onkin siitä, että silloin, sodan köyhyyttämä maamme
joutui asuttamaan lähes puoli miljoonaa ihmistä, joka oli monin verroin pahempi
tilanne kuin nyt. Nyky-Suomella ei ole mitään ongelmaa auttaa yhden isomman
urheilutapahtuman yleisömäärän kokoista ihmisjoukkoa, joka on jaksanut tulla
tänne kylmään pohjolaan. Sanotaan mitä tahansa, niin kyllä meillä on siihen
myös inhimillinen velvollisuus. Me Karjalan pakolaiset rikastutimme pian tämän
isänmaamme elinkeinoelämää ja samanlaisia merkkejä on näkösällä myös
nykypakolaisissa. Ahkeria kunnon ihmisiä suurin osa.
Vihapuhe ja juoruilu on perinteinen suomalainen tapa. Siihen
syyllistyy yleensä yksinkertaisin kansanosa ja ihmiset, joiden kokemus
maailmasta rajoittuu oman maan ja oman kunnan rajojen sisälle. Tätä joukkoa
pyrkivät sitten käyttämään hyväkseen poliittiset nousukkaat, jotka eivät edes
halua nähdä asioiden todellista luonnetta, vaan kylvävät lisää vihaa ja eripuraa
ihmisten keskuuteen.
Eivät pakolaiset ja mamut ole se kansanosa, joka tästä maasta
pitäisi ajaa pois. Kyllä meillä on paljon pahempaa porukkaa omassa
keskuudessamme. Toki meitä on jo miljoona ulkomailla parempaa elämää
metsästämässä. Taidamme pitää sitä ihan luonnollisena oikeutenamme. Tämä oikeus
pitäisi vain ottaa muilta ihmisiltä pois, eikä Suomi saisi olla se maa, josta
he paremman elämän löytäsivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti