Kehitystä
auttoi tietysti paikan sijainti, sillä yhä vieläkin kaupungilla on kaksi
satamaa ja Viipurin niemen kärjessä linnoitussaari, jota voitiin aikanaan pitää
hyvinkin turvana vesitse tulevaa hyökkäystä vastaan. Väitettiin, että Suomen
rannikko oli muutoin aika asumatonta rauhattomien viikinkien takia, jotka
olisivat mieluusti ulottaneet ryöstöretkensä aina Suomenlahden perukoille asti.
Paras turva ryöstäjiä vastaan oli se, ettei ollut mitään ryöstettävää.
Noihin
aikoihin ei ollut myöskään mitään Suomen kansaa. Oli vain joukko heimoja, jotka
puhuivat kieltä, jota voitiin kutsua vaikka suomeksi ja jota ymmärsivät niin
Varsinais-Suomen asukkaat kuin hämäläisetkin sekä heidän kanssaan nahistelevat
karjalaiset. Varsinainen Suomen kantaväestö on muodostunut näistä kolmesta
heimosta, jotka sitten saivat oman mausteensa Ruotsista, Saksasta ja Venäjältä.
Viipurin
syntymän aikoihin oli oletettavasti olemassa kaksi Karjalaa, melkein kuin
nykyisinkin. Toinen oli Vuoksen pohjoispuolinen kreikkalaiskatollinen Karjala
ja toinen taas Vuoksen eteläpuolinen Karjala eli Rannan kihlakunta, jonka
oletetaan olevan avainasemassa kaupungin syntyvaiheissa.
Läntiset
maat, kuten Ruotsi, Saksa ja osittain Englantikin tekivät ristiretkiä tänne
”pakanoiden” maille, joissa oli vielä varsin harva kristillinen väestö.
Oletettavasti ristiretket olivat myös hyvin kaupallisia, vaikka tätä ei haluttu
tunnustaa. Kolmannen ristiretken toteutti Torkkeli Knuutinpoika, ja se tehtiin
siis näille raja-alueille, joita Ruotsi piti kovin tärkeinä itselleen. Torkkeli
Knuutinpoika perusti Viipurin linnan, vaikka ristiretken aikana ei tiedetä
tapahtuneen mitään taisteluja. Linnan perustamista pidetään kuitenkin
ristiretken merkittävimpänä saavutuksena, sillä siitä alkoi oikeastaan
kaupungin kunnollinen kasvu.
Viipurin
linnanherroiksi nimitettiin yleensä valtakunnan merkkimiehiä, ja he hallitsivat
linnan lääniä hyvin itsenäisesti erillään muusta Suomesta. Vuonna 1323
solmittiin Ruotsin ja Novgorodin välille ikuiseksi tarkoitettu Pähkinäsaaren
rauha, joka kestikin lähes rikkomattomana 150 vuotta, ja kaupunki sai rauhassa
kehittyä. Viipuri sai kaupunkioikeudet vuonna 1403. Tämän vuosisadan alussa
syttyivät sitten vihollisuudet uudelleen Novgorodin ja Ruotsin välillä. Eerik
Akselinpoika Tottin ollessa Viipurin käskynhaltijana linnoitettiin koko
Viipurin kaupunki. Se oli suuri urakka, sillä koko Viipurissa oli asukkaita
vain noin puolitoista tuhatta, ja kun ajatellaan, että koko valtakunnassa oli
vain kolme linnoitettua kaupunkia, Tukholma. Kalmar ja Visby, niin se kertoi
Viipurin tärkeydestä jo silloin.
Kuuluisa
Viipurin pamaus liittyy tähän kaupungin linnoittamiseen, mutta ehkä kerron
siitä joskus toiste, sillä se on aivan liian pitkä juttu näin blogissa
kerrottavaksi. Tarina liittyi myös kaupunkia vastaan suunnattuihin sotatoimiin,
joihin en nyt enemmälti puutu.
Ehkä
kehityksen kannalta merkittävää on kuitenkin todeta, että 1710 piiritysten
aikoihin kaupunki murskattiin lähes maan tasalle ja saman vuosisadan aikana se
myös paloi kahdesti. Näin siis hetken kaupunki vaikutti kaatopaikalta. Kadulla
oli suoranaista sontaa ja kotitalousjätteitä. Tyhjät tontit olivat todellisia
kaatopaikkoja. Kuitenkin vuoden 1793 tapahtuneen suuren tulipalon jälkeen
kaupunki nousi tuhkasta kuin feniks-lintu. Kaupunki sai senaikaisen mittapuun
mukaisesti todella loistokkaan ja siistin ilmeen.
Viipuria 1930-luvulla.
Monet
Viipurista kertovat laulut ovatkin 1800 – 1900 -lukujen satoa. ”Sellanen ol’
Viipuri” ja ”Muistatko Monrepos’n”. Myös Viipurista muuttaneet evakot toivat
Kanta-Suomeen osan kansainvälistä kulttuuria ja palan suomalaisen liike-elämän
historiaa, kuten esimerkiksi osuustoimintaliikkeen ja kymmeniä yksityisiä
yrityksiä, joita ei nykyisin edes ajatella viipurilaisina. Monien
urheiluseurojen nimissä tuo Viipurin nimi on kuitenkin säilynyt. Viipurin Voimailijat,
Viipurin Sudet, Viipurin Reipas ja Viipurin Nyrkkeilijät ovat varmasti monelle
urheilun ystävälle tuttuja nimiä, vaikka jotkut toki ovat jo nimensä muuttaneet
ja siten osan historiastaan hävittäneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti