Viipuri eli varhaisemman kukoistuskautensa 1600 luvulla, jolloin myös väestö oli huomattavasti runsaampaa kuin sata vuotta myöhemmin. 1700 luvulla asukkaita oli vain hieman toista tuhatta, eli vähemmän kun nykyisissä pikkukylissä.
Noihin
aikoihin Venäjän puoleista Karjalaa kututtiin Vanhaksi Suomeksi. Vanha Suomi
liitettiin muuhun Suomeen 1812, jolloin väkimäärä rupesi hyvin nopeasti
kasvamaan. Noihin aikoihin Viipurissa oli sotaväkeä ja sen lisäksi muuta asujaimistoa
jo lähes 3000 henkeä. Ruotsalaisia ja saksalaisia noin 400 henkeä molempia.
Venäläisiä oli muuttanut kaupungin alueelle suunnilleen saman verran kun
ruotsalaisia ja saksalaisia oli yhteensä. Tuolloin oli kaupungin suurin
enemmistä jo suomalaisia, joita oli lähes 1300 ihmistä. Yhä edelleen oli
kyseessä kuitenkin varsin pieni kaupunki, jos sitä verrattaisiin nykyisiin
kaupunkeihin. Se oli kuitenkin merkittävä kaupan ja kulttuurin keskus jo
tuolloin, ja mikä merkittävintä: se oli hyvin kansainvälinen paikka.
Kansainvälisyys
olikin se tekijä, joka edesauttoi kaupungin jatkuvaa kasvua, vaikka kielelliset
olot olivat vielä 1800-luvun loppupuolellakin varsin sekavat. Pääsääntöisesti
kaupungin virastoissa oli asioitava saksan kielellä, mutta valtion virastoissa
oli puhuttava venäjää, jos aikoi saada asiansa hoidetuksi. Suurin osa
yksityisistä asiakirjosita kirjoitettiin kuitenkin ruotsiksi, vaikka lähes
kaikki vakituiset asukkaat puhuivat ja ymmärsivät suomea. Koulujen
opetuskielenä oli venäjä, saksa ja suomi.
Venäjän
vallan aikana nousi saksalainen aines ylivaltaan kaupungissa, mikä johtui kai
siitä, että Viipuri rinnastettiin kauppakaupunkina Venäjän balttialaisiin
kaupunkeihin kuten Tallinnaan, Riikaan ja Narvaan. Näistä kaupungeista muutti
runsaasti saksalaisia kauppiaita Viipuriin. Ruotsalaiset, jotka vielä
vuosisadan alussa olivat melko tasavertaisessa asemassa saksalaisten kanssa,
joutuivat väistymään, sillä venäläinen esivalta suhtautui hyvin epäilevästi
ruotsalaisiin, eivätkä nämä olleet enää kruunun erityisessä suojelussa. Ruotsalainen
porvaristo sulautui vähitellen saksalaisiin, ja kielikin muuttui, ja saksan kielestä
tuli melkein Viipurin oma kieli. Kieltä oppimattomat suomalaiset vajosivat
rahvaaksi. Kaupunkiin virtasi myös venäläistä sotaväkeä, jonka mukana tuli
kauppiaita ja rakennustyöläisiä. Venäläinen oli myös Viipurissa aiemmin
tuntematon yhteiskuntaluokka: maaorjat. Myös suomalaiset ostivat maaorjia ja
suhtautuivat heihin samalla tavalla kuin venäläisetkin. Ostivat, möivät ja
panttasivat.
Viipurin
kulttuurin ja kaupan kehitys alkoi kyllä jo 1800-luvulla, mutta todelliseksi
kaupungiksi se kehittyi vasta Suomen itsenäistyttyä 1917, jolloin Viipurista
tuli ehkä Suomen kansainvälisin kaupunki. Se oli asukasluvultaankin Suomen
toiseksi tai kolmanneksi suurin hieman laskutavasta ja ajankohdasta riippuen.
Nykysinkin
Viipuri ympäristöineen on noin 100 000 asukkaan kaupunki, jossa vierailee
vuosittain tuhansia suomalaisturisteja. Kuten tiedämme, kaupunki jäi toisessa
maailmansodassa venäläisten haltuun. Monet sillä syntyneet yritykset ja
yhdistykset toimivat yhä kuitenkin edelleen, mutta nyt täällä Suomessa.
Itse
olen vieraillut Viipurissa kymmenisen kertaa, ja aina vetää pikkusen
surulliseksi kaupungin selkeä rappeutuminen. Vanhojen talojen postiluukuissa
saattaa vieläkin lukea selkeällä suomen kielellä ”kirjeitä ja sanomia”. Jos nyt
kävisi niin onnellisesti, että Viipuri palautettaisiin suomalaisille, ratkeaisi
suomalaisten rakennusmiesten työttömyys kertaheitolla. Niin hassusti tämä
matematiikka toimii, että koko Karjalan alueella se saattaisi merkitä suurta
siunausta, niin kuin sitten sotakorvauksetkin lopulta merkitsivät.
Täysin sotilaallisista syistä Venäjä pitää Viipurin sotilasalueena, niinkuin koko Karjalan kannaksen, eikä kehitä sitä siviiliasutusta ajatellen..Näin se vaan on..
VastaaPoista