Ei
koskaan pitäisi sanoa, että ei koskaan. Kyllähän ensimmäinen matkani
Neuvostoliittoon oli ollut eksoottinen ja kokemukset monellakin tapaa
koskettavat. Ihan ääneen kai kuitenkin sanoin, että en minä tänne enää halua.
Halpa viina ja rahamiehen näytteleminen eivät välttämättä olleetkaan minun
juttuni, vaikka kieltämättä jos vain Neuvostoliittoon sait viisumin, niin
oleminen ei siellä sitten paljon maksanut. Totta kai lakia piti hieman venyttää
ja syyllistyä valuutta- ja vaatekauppaan, mutta se oli tosi tuottava bisnes
tuohon aikaan Neuvostoliitossa. Ei laillista, mutta yleisesti hyväksyttävää.
Siihen aikaan elettiin 60-luvun loppupuolta ja bossanova-paidat ja sukkahousut
olivat muotia läntisissä maissa. Neuvostoliitossa niistä maksettiin melkein
magneettia. Omaan käyttöön sai tavaroita tuoda. Kyllä se tullimies mahtoi
ihmetellä, mitä miehiä nämä olivat kun noin paljon sukkahousuja tarvitsivat :-)
Pitkäranta
oli jäänyt näkemättä edellisellä reissulla ja jäi vielä tällä toisellakin
kertaa, mutta oli paljon muuta sellaista, mihin en oikein edellisellä kertaa
ollut huomioitani kiinnittänytkään.
Ensimmäinen
autoni oli Ford Anglia. Muistatte kai tuon simpukan näköisen laatikon jonka
takaikkuna oli väärinpäin vino? Olihan minulla sitä ennenkin ollut pari
romunhinnalla ostettua auton romua. mutta tuo Anglia oli oikein ensimmäinen
kunnollisesti työkäyttöön soveltuva kulkuneuvo.
Ihmisen
ihastumiset autoihin saattavat tapahtua hyvin erilaisin tavoin. Tuon Anglian
ruttasin aika pahassa nokkakolarissa Paavolan kirkolla. Ajoin diesel-Peugeotin
kanssa suoraan päin nokkaa. Lääkärin mukaan minun olisi, mitä suurimmalla
todennäköisyydellä, pitänyt kuolla tuossa kolarissa. Minä jouduin sairaalaan,
jossa olin peräti kuusi viikkoa ja ”pösön” kuski pääsi pienillä naarmuilla.
Lääkärin kuolinpuheista en juurikaan välittänyt, sillä tuskinpa elinikäni
ennuste muutoinkaan oli kovin pitkä, ottaen huomioon silloisen elämäntapani. Sen
kuitenkin päätin, että jos vielä kerran kolarin ajan, niin en ainakaan auton
takia toiseksi jää. Kun sitten aikoinani pääsin sairaalasta ja vakuutusyhtiö
oli lunastanut sen mitä Angliasta oli jäljellä, käytin sen rahan käsirahaksi
uuden uutukaiseen Peugeotiin. Juuri sellaiseen, jonka kanssa olin kolarin
ajanut.
Kovasti
minä autostani olin ylpeä, ja sillä nyt sitten lähdettiin Neuvostoliittoon. Kyllä
se siellä ihmetystä ja ihailua herätti, mutta päähuomioni kiintyi kyllä ihan
muihin asioihin.
Viipurin asema. Venäläiset räjäyttivät v. 1941 alkuperäisen Eliel Saarisen ja German Geselliuksen suunnitteleman ja v. 1913 valmistuneen rautatieaseman, mutta rakensivat sodan jälkeen lähes samanlaisena uudelleen.
Viipurin
asemalla syötiin hyvää hernekeittoa ja sitten jatkettiin matkaa. Puomi toisensa
jälkeen ja huonot tiet. Siinä ne merkittävimmät muistikuvat Vaalimaan jälkeen.
Silloinen rajanylityspaikka oli Vaalimaa, vaikka Nuijamaa olisi kai ollut
lyhyemmän matkan päässä. Silloin ei siitä mitään tiedetty, olikohan Vaalimaa
merkitty viisumiin; sieltä kuitenkin mentiin rajan yli, eivätkä
rajamuodollisuudetkaan olleet pelkkiä muodollisuuksia. Ruumiintarkastauksessa
käytiin ukko toisensa jälkeen, ja toiset istuivat pientareella katselemassa
auringonkukkaviljelmiä.
Rajalla
viivyttiin kai melkein pari tuntia, jota sitten piti monella puolilla
selvitellä, kun oltiin aikataulusta myöhässä.
Tällä
reissulla aukenivat silmäni sitten näkemään paljon sellaista, mikä edellisellä
matkalla oli jäänyt näkemättä. Terijoen kirkosta oli tehty elokuvateatteri,
kauniin hiekkarannan huvilat olivat rappeutuneita ja kansa eli kurjuudessa, mutta
oli erityisen ystävällistä.
Voi itku!
Miksi ryssä oli tämän kaiken halunnut, kun ei jaksanut pitää tästä huolta?
Vanha rajalinja Terijoen ja Leningradin välillä oli vielä silloin erityisen
selvästi näkyvissä, ja se kyllä herätti hieman tunteita.
Tällä
matkalla asuttiin sitten jo Astoria-hotelissa Leningradissa, jossa saattoi jo
käydä vessassakin. Pientä ylellisyyttähän se oli sekin, samoin kuin suurta
ihailua herättänyt autonikin, johon sen verran ihastuin tällä matkalla itsekin,
että yhä edelleen on pihamme täynnä ranskalaisia autoja. Ehkä eivät kilpaile
kaikessa japanilaisten, saksalaisten ja amerikkalaisten kanssa, mutta mukavia
ne ovat.
Astoria-hotelli, Leningrad
Toivoin,
että jo seuraavalla kerralla pääsisin Pitkärantaan. Olisihan se kiva nähdä
syntymäpaikka ainakin kerran ennen kuolemaa. Tämä siitäkin huolimatta, etten
erityisesti nauti katsellessani kurjuudessa eläviä ihmisiä. Sille kun en
oikeastaan mitään voi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti