Epäilemättä vuosituhansien kuluessa karjalaiset ovat muodostuneen omaksi heimokseen, vaikka varsin totta on, että Karjalan asutuksesta ja karjalaisuudesta tiedetään varsin vähän. Noin tuhannen vuoden ajalta osataan sanoa edes jotain, mutta loppu on paljolti kansantarujen varassa. Kansalliseepoksemme Kalevala on runojen ja tarinoiden kautta onnistunut kuvamaan tätä kansaa niin, että me karjaiset tunnemme nuo kuvaukset omiksemme. Olemme ihan itse nimittäneet itsemme kalevalaiseksi kansaksi. Varmaan se osittain onkin totta, sillä kaipa Elias Lönnrotilla oli jonkinlainen kuva niistä ihmisistä, jota hänen kirjoittamansa Kalevala käsitteli.
Venäläiset
historioitsijat ovat sijoittaneet Karjalan kansan alkujuuret jonnekin Venäjälle,
ja virolaiset mieltävät taas karjalaiset ja virolaiset yhteiseksi osaksi sitä
kantasuomalaista kansaa, joka tuli aikanaan Virosta jakautuneena suomalaisena
ryhmänä.
Suomalaiset
tutkijat ovat taas todenneet, että osa suomalaisista tuli Mäntyharjun reittiä
ja Saimaan vesistöjä pitkin nykyisen Karjalan alueelle ja perusti sinne
asutusta. Näin siis eräs koulukunta. Kun nyt kuitenkin otetaan tuo tuhannen
vuoden periodi, voi hyvinkin olla, että nuo kaikki ovat oikeassa ja tuosta
monikulttuurisuudesta on aikojen kuluessa kasvanut karjalainen heimo. Toki
tämäkin ajattelutapa on saanut kritiikkiä, sillä hyvin monet meistä haluaisivat
uskoa yhteiseksi esi-isäksemme Väinämöisen ja olisivat valmiit vannomaan puhtaan
karjalaisen rodun nimiin. Minun mielestäni kuitenkin tuo tuhat vuotta on jo
ajanjakso, jona aikana intiaanin ja neekerin jälkeläisestäkin on tullut
valkoihoinen.
Karjalaiset
ovat selkeästi yksi itämerensuomalaisista kansoista.
Kun
mennään ajassa muutama sata vuotta taaksepäin, asuttivat ihmiset pääosin
alueita, jotka tarjosivat elämälle mahdollisimman hyvät mahdollisuudet. Niinpä
ei ollut ihme, että Laatokan meri veti asukaita rannoilleen etelästä alkaen,
mutta melko pian myös pohjoiset rannat asutettiin. Laatokka tarjosi hyvät
kulkureitit eri puolille Karjalaa. Vesistö tarjosi myös elinkeinoja kalastajille,
ja asumuksista alkavat erämaat olivat loistavia metsästysmaita. Kun viljely
opittiin, olivat Karjalan kankaat myös viljavia viljelysmaita. Vuosien varrella
asutus laajeni. Syntyi teollisuutta, ja sen seurauksena alettiin käydä myös
kauppaa Suomeen, Viroon ja myöskin Venäjälle. Venäläiset arkeologit ovat
löytäneet myös jäänteitä kulttuurikeskuksista, joten on luultavaa, että
karjalainen kulttuurielämäkin on hieman vanhempaa kuin täällä Kanta-Suomessa.
Aluksi
asutus levisi Laatokan länsirannalla Etelästä Sortavalan seuduille ja sieltä
vähän kerrassaan Impilahdelle ja Salmiin, jossa alkoi tulla vastaan jo osittain
Venäjän karjalaisten asutus.
Kaikki
tämä tapahtui siis suunnilleen samoihin aikoihin kuin Savon eteläisten osien
asuttaminen. Puhtaana pitämäni Karjalan heimo onkin sekoittunut Suomen puolella
eteläsavolaisiin ja Laatokan Itäpuolella Venäjän karjalaisiin.
Tämä
”sekasiittoisuus” aiheutti myös uskontojen sekoamisen, jolloin osasta tuli
idänuskontojen mukaan ortodokseja ja osasta Ruotsin kuninkaan määräystä
tottelevia luterilaisia. Ortodoksinen uskonto sai Laatokan rannoilla pysyvän
jalansijan, kun Sergei ja Herman Valamolainen perustivat luostarin Laatokan
saarelle. Sieltä käsin munkit vierailivat Laatokan rantapitäjissä pitäen
silloin tällöin myös hartaustilaisuuksia, joihin osallistui usein myös
luterilaisia.
Tässä
siis tämä ekumenian alku. Täällä kotikaupungissani Kalajoella on nyt myös
ortodoksinen tsasouna, joka tarjoaa jatkoa tälle perinteelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti