Impilahden sijainti
Nyt tulen alueelle, josta ei minulla luonnollisestikaan voi olla omakohtaista kokemusta, koska sotapakolaisena jouduin poistumaan Karjalasta heti synnyttyäni, joten kaikki mitä nyt kirjoitan, perustuu myöhempiin matkoihini, vanhempieni kertomuksiin ja kirjoitettuun historiaan.
Impilahden ortodoksinen kirkko. Maalaus Pitkärannan hotellin seinällä.
Pitkärannan ortodoksinen kirkko. Jälleenrakennettu, kuva vuodelta 2013.
Historia
kertoo, että osa ”Karjalan meren” rantojen asukkaista koki tulleensa
venäläisten taholta epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi, joten, rajaseudulla kun
oltiin, tehtiin Venäjän puolelle ryöstöretkiä. Myös impilahtelaiset miehet
olivat näissä retkissä osallisina, sillä aluetta kokonaisuudessaan pidettiin Karjalan-heimon
ikiaikaisena asuma-alueena.
Suurin
osa karjalaisista oli kuitenkin rauhaa rakastavaa ja ahkeraa kansaa, joka palveli
uskollisesti sekä maallista että taivaallista esivaltaa. Niinpä pääosin
ortodoksinen kansa hyväksyi ilman suurempaa protestointia Ruotsin kuninkaan
määräyksen, jonka mukaan koko valtakunnan oli otettava uusi uskonto, luterilaisuus,
valtakunnan uskonnoksi. Varmuuden vuoksi ortodoksisuus kiellettiin kokonaan ja
kansaa alettiin kasvattamaan luterilaisuuteen. Tämän seurauksena ortodoksiset
kirkot ja tsasounat jäivät tyhjiksi ja rapistuivat osittain. Osa ortodokseista
piti oman uskontonsa salassa ja ortodoksisia tilaisuuksia järjestettiin lähinnä
yksityisten kodeissa. Ruotsin kuningas ei kuitenkaan onnistunut valvomaan näitä
valtakunnan itäisiä alueita niin tarkoin, että olisi onnistunut tappamaan koko
uskonnon.
Stolbovan
rauhan v.1617 jälkeen alettiin perustaa Raja-Karjalaan luterilaisia seurakuntia,
Impilahden luterilainen seurakunta syntyi vuonna 1638. Tällöin nimitettiin myös
seurakunnan ensimmäinen kirkkoherra. Impilahden ensimmäistä luterilaista
kirkkoa ruvettiin rakentamaan 1670-luvun puolivälissä ja se valmistui
vuosikymmenen vaihteessa. Karjalan kansan hengellinen elämä elpyi, mutta tällä
kertaa luterilaisin voimin. Ensimmäisen kirkon paikalle rakennettiin noin 100 vuotta
myöhemmin uusi kirkko, joka päätettiin purkaa 1800-luvulla. Sen paikalle rakennettiin
sitten Impilahden kolmas kirkko, jonka torniin sitten hankittiin kaksi kelloa
ja pyhäkköön tuotiin Lahden urkutehtaan valmistamat urut.
Impilahden kirkkoja ennen sotia.
Impilahden
luterilaisen kirkon koristeeksi saatiin myös alttaritaulu, joka oli Eva
Ingmannin maalaama jäljennös Sebastian del Plomban maalauksesta ”Kristus vaipuu
ristiä kantaessaan”.
1800-luvun
jälkeen historiassa tapahtui paljon. Suomen hallinnollinen isäntä oli vaihtunut,
ja kun 1923 tuli voimaan uskonnonvapauslaki, alkoivat Karjalan vaienneet
ortodoksiset seurakunnat toipua. Suomi julistautui itsenäiseksi vuonna 1917, ja
noihin aikoihin tiedettiin Karjalan väestön jakautuneen melko tarkoin kahtia
luterilaisten ja ortodoksien suhteen. Ortodoksisimpia alueita olivat venäjänkieliset
kunnat kuten Kyyrölä, mutta myös Impilahdella ja etenkin Salmissa oli ja on
edelleen vahva ortodoksinen kirkko, jota ei onnistunut hävittämään edes
Neuvostoliiton ateistinen kommunismi.
Jälleen
kerran oli Karjalan kanssa pystynyt säilyttämään oman uskonsa vainoista
huolimatta. Kommunistisessa Neuvostoliitossa oli kirkot valjastettu muihin
tarkoituksiin ja osa todella arvokkaista ikoneista hävitetty, mutta kansa oli
säilyttänyt uskonsa ja Neuvostoliiton luhistumisen jälkeen vaienneet
seurakunnat heräsivät eloon, osittain vahvan luostarikulttuurin tukemana.
Sergei valamolainen ja Herman valamolainen, Valamon luostarin perustajat
Karjalan
kansa on aina ollut keskimääräistä uskonnollisempaa, joten ei liene ihme, että
se toi siirtolaisten mukana myös oman uskontonsa tänne Länsi-Suomeenkin.
Ympäristön painostuksesta ja osittain avioliittojen seurauksena monet
ortodoksit tosin ovat luterilaistuneet, mutta ortodoksinen kulttuuri elää ja
voi hyvin. Tästä kertovat yhä useammat Kanta-Suomeen nousevat tsasounat, jotka
ortodoksit ovat ihan itse rakentaneet.
Ekumeenisuus
luterilaisen ja ortodoksisen kirkon välillä toimii hyvin, sillä ainakin
ortodoksien tiedän tunnustavan Raamatun opit. Yksi niistä on Jumalan sana”ei
yksikään joka minuus uskoo, huku.” Tuolle sanomalleen Jumala ei asettanut
ehtoja, joten on hyvin todennäköistä, että ku
taivaassa tavataan, on siellä monen sortin uskovaisia.
Pitkärannan hotellin seinällä oleva maalaus esittää Valamon Valkean, eli Suuren skiitan kirkkoa.
VastaaPoista